Pigūs skrydžiai gimė Jungtinėse Amerikos Valstijose

Pirmoji pasaulio pigių skrydžių bendrovė „Pacific Southwest Airlines“ Jungtinėse Amerikos Valstijose įkurta dar tolimaisiais 1949 m. Jos įkūrėjas už 1000 JAV dolerių tada išsinuomojo lėktuvą „Douglas DC-3“ ir pradėjo reguliarius savaitinius reisus iš San Diego į Oklendą ir Burbanką.

Palyginimui, populiariausios ir kol kas didžiausios Europos biudžetinės avialinijos airių “Ryanair” veiklą pradėjo tik 1991 m.

Tiesa, “Ryanair” ir trejais metais vėliau pradėjusios veikti „Easyjet“ negalima kaltinti snauduliu. Tiesiog Europoje keleivinė aviacija buvo griežtai reguliuojama ir dirbti pagal amerikietišką modelį iki rinkos liberalizavimo nebuvo galimybės. Panašiai kol kas yra Rusijoje, kur vietos valdžia visomis įmanomomis priemonėmis palaiko „Aeroflot“ ir pigūs skrydžiai šios šalies piliečiams praktiškai neprieinami. „Wizz Air“ reguliariai paskelbia apie planus kurtis Rusijoje, tačiau toliau kelių simbolinių reisų į didžiuosius miestus nenueina.

Keli mėginimai kurti vietines biudžetines oro linijas žlugo. Bendrovės paprasčiausiai bankrutavo.

Kalbant apie „Pacific Southwest Airlines“, ji gan sėkmingai dirbo iki 1988 m., kai buvo prijungta prie “UASair“. Tuo pačiu tapo tradicinėmis oro linijomis, tačiau jų idėją pasičiupo ir išplėtojo kitos avialinijos „Southwest Airlines“, kurias 1971 m. Teksase įkūrė du biuro darbuotojai, nusprendę atsisakyti samdomo darbo.

<p">Keletą metų šios oro linijos skraidė tik savo regione, nes JAV įstatymai joms neleido plėstis, ir garsėjo tuo, kad lėktuvų bilietus gali parduoti du kartus pigiau nei konkurentai, tačiau tuo pačiu jų aptarnavimas (vietoj sočių pietų, kaip tradicinėse oro linijose buvo patiekiami tik riešutai ir vanduo) apaugo legendomis.

Viskas pasikeitė 1978 m., kai Amerikos vyriausybės priėmė vadinamąjį „atviro dangaus“ įstatymą, kuris „Southwest Airlines“ leido išplėsti veiklą visoje šalyje ir per metus uždirbti beveik po šimtą milijonų dolerių.

Šiandien tai trečios pasaulio avialinijos pagal pervežamų keleivių kiekį ir didžiausias vidinių JAV reisų operatorius.

Kalbant apie Lietuvą, čia varžosi dvi klasikinės pigių skrydžių bendrovės – „Ryanair“ ir „Wizz Air“. Nesunku atspeti, kad abi kompanijas labiausiai domina skrydžiai į Londoną. Tai vienas iš populiariausių maršrutų Lietuvoje.

Nė viena poilsinė kelionės nesulaukia tiek dėmesio, kiek surenka reisai, į Didžiąją Britaniją skraidinantys šimtus tūkstančių emigrantų ir jų giminaičių.